daniquepater.reismee.nl

Volta region

Donderdag 14 maart zijn we naar de volta region gerezen. Dit ligt in het Oosten van Ghana.

We zijn ‘s ochtends rond 07:00 uur vertrokken met de tro tro naar Swedru. Vanuit daar met de tro tro naar Kaneshie, toen naar Accra, met de taxi naar het tro tro station om vervolgens naar de volta region te gaan. Vooral dat was een enorm lange zit. Onderweg nog wat problemen met de tro tro, veel hobbels in de weg (eigelijk constant) en lang zitten op een redelijk hard en scheef bankje. Om 19:00 uur waren we in het stadje Hohoe. Vanaf hier moesten we weer met een andere tro tro naar het gasthuis wat we geboekt hadden. Dit was gelukkig nog maar een half uurtje. In totaal 13 uur achter elkaar gerezen, zonder naar de wc te kunnen en eten en drinken kopen vanuit de tro tro. We konden gelukkig nog wel eten bij het gasthuis, maar het was een lange dag!

We sliepen bij het gasthuis Wli waterfall inn. Vincent van het gasthuis is ontzettend aardig en helpt je bij alles wat je maar nodig hebt.

Vrijdag zijn we eerst achterop de motor naar mount Afadja gereden. Er liep een gids met ons mee naar boven. Het was een behoorlijke klim omhoog en hebben er in totaal een uur over gedaan om boven te komen. Het uitzicht was het wel zeker waard! Naar beneden hebben we er ook een uur over gedaan.

De mannen met de motoren hadden op ons gewacht en hebben ons weer terug gebracht naar het gasthuis. Hier even omgekleed en een take away lunch mee genomen. Toen zijn we naar de wli falls gelopen. Vanaf het gasthuis een kwartier/ 20 minuten lopen naar de receptie. Vanaf hier loop je met een gids nog 45 minuten door het bos naar de waterval. Eenmaal aangekomen hebben we eerst onze heerlijke sandwich tonijn gegeten en toen zijn we gaan zwemmen. Koud water, maar je koelt er heerlijk van af. En een super mooie plek! Je hebt hier 45 minuten en dan ga je terug. Dat vind ik wel een nadeel hier, overal gaat een gids mee en je hebt dan niet heel erg de vrijheid om er gewoon een middagje te relaxen. Ook moet je overal entree betalen.

Rond 15:00 hebben we een tro tro gepakt naar ons volgende hotel in Kpandu: Hotor hotel.

Zaterdag ochtend zijn we met de taxi naar Tafi Atome wildlife monkey sanctuary gegaan. Dit is een dorpje waar mensen en apen bij elkaar leven. Er liep een vrouw met ons mee en we hadden wat bananen gekocht. Deze hield je vast en dan pakte de apen dat uit je had. Was wel heel leuk om te zien!

Daarna weer met motor taxi naar Kpandu gegaan en hier een gewone taxi gepakt naar het Volta lake.

Een enorm meer waar je oneindig kunt kijken. Het ligt bij een een klein dorpje en de mensen hier leven veel aan het meer. Ontzettend veel mensen waren hun kleding aan het wassen in bakken en legden het op het warme kiezelstrand te drogen. Er lagen veel houten boten die ze ook zelf maken. Kinderen speelden in het water. Bijzonder om te zien hoe ze hier ook weer zo op hun eigen manier leven. We hebben een poosje op onze handdoek op het strandje gezeten en bootje gebaden. De temperatuur was hier fijn door de wind van het meer.

Er kwamen ook een paar keer mensen naar ons toe om te vragen of ze een foto met ons mochten maken, dan maak je echt hun dag!

De rest van de dag hebben we bij het hotel doorgebracht.

Vandaag (zondag) reizen we terug naar Akroso.

Met school op pad en een dagje strand & spa.

Welkom bij weer een nieuwe blog!

Woensdag 6 maart was het independence day. Een nationale feestdag. We gingen met de school naar een locatie waar een stuk of 10 scholen bij elkaar kwamen om te marcheren. Dit duurde de hele ochtend.

Donderdag hadden we een schooluitje. We gingen met 2 bussen naar Safo Kantanka. Dit is een populaire plek voor de Ghanezen. we liepen rond in groepen naar verschillende ‘onderdelen’. Er werd verteld over onderdelen van auto’s, ze mochten een legertank in, andere bijzondere auto’s bekijken en paardrijden. Er was zelfs een dance battle aan de gang.

Er waren ook dieren. Zebra’s, struisvogels, schildpadden, ezels, paarden en apen. Een paar apen hadden een middel om hun touw of zaten in super kleine hokjes. Zielig dus..

Op de terug weg zijn we nog langs het strand gereden. Hier waren we ongeveer een half uurtje. De kinderen vonden het helemaal geweldig! Die komen namelijkniet of nauwelijks bij zee.

Zaterdag 9 maart zijn we naar blue diamond beach & spa resort geweest. Dit is een resort aan het strand waar je ook gebruik kunt maken van een zwembad en massages kunt nemen. Een super mooi zand strand met ontzettend veel palmbomen. Een relax dagje dus!

We zijn ‘s ochtends rond 08:00 uur vertrokken, zodat we de hele dag hadden. Het resort ligt bij Winneba. Voor ons 2 uurtjes reizen.

Op het strand kan je op strandbedjes liggen en er loopt de hele dag bediening rond. Je kan op het strand dus ook lekker wat eten en drinken!

Wij hebben ‘s middags op het strand geluncht, even in het zwembad gezwommen en een massage genomen. Heerlijk even genieten. Én afkoelen, want dat kan thuis niet.

Na het avondeten zijn we weer terug gegaan naar Akroso.

Zondag zijn we mee geweest naar de kerk in onze Ghanese jurkjes.

De doneer actie van Julia en mij is behaald! We hebben maar liefst €1025 euro opgehaald!! We konden het zelf haast niet geloven dat we dit in 3 dagen hebben binnen gehaald. Iedereen bedankt die hier aan mee heeft geholpen!

Het plan is om in de week van 18 maart te strarten met de aanleg van de waterput bij het gezin. Het gezin is er ook ontzettend blij mee!

Begravenis en naar Accra

Hoi en welkom bij een nieuwe blog! Het is inmiddels alweer eventjes geleden dat ik wat van me heb laten horen.

Dit kwam onder andere door uitstellen van het reizen in de weekenden door ziekte in de groep.

Zaterdag hadden we een begrafenis van de moeder van onze headmaster op school. Hij had ons persoonlijk uitgenodigd, dus zijn er uiteraard ook heen gegaan. Wel waren we heel benieuwd hoe dat hier zou gaan. We moesten wel in het zwart. Veel mensen droegen ook rood met zwart (dat zijn hier de rouwkleuren). Ook sommigen kleur of wit.. ik weet dus niet of het nou heel veel uitmaakt wat je draagt, maar het meest gebruikelijke: zwart of/en rood.

We zijn met onze gastmoeder richting de begrafenis gelopen. Onderweg werden we opgepikt door de schoolbus, waar onder andere de headmaster ook in zat.

Eenmaal aangekomen, hebben we eerst even buiten gestaan. Het was heel druk. Nog niet veel later zijn we een soort kerk in gegaan en daar zijn we gaan zitten. Er werd muziek gemaakt en gezongen. Daarna werd er veel gepraat in het twi dus daar konden wij niks van verstaan..

Het is hier normaal om geld te geven aan de nabestaanden. Je loopt in een rij, dansend op muziek naar voren en daar staat een bak waar iedereen dan geld ingooit.

Na de tijd zijn we naar het huis van de headmaster gelopen en daar kregen we eten en drinken. Ook krijg je hier bij elk dit soort gelegenheden (dus bijv. Ook bruiloften) een soort goodie bag. Hier zat dit keer nog een keer precies dezelfde maaltijd in.

Wel heel bijzonder om hier een begrafenis mee te maken! Het lijkt hier meer op een feest dan een begrafenis.

Zondag zijn we vertrokken naar Accra. Eerst met de tro tro naar Swedru. Daar hielp iemand van de organisatie in Ghana ons met de goede tro tro vinden naar Kaneshie (een buitenwijk in Accra). Vanaf hier hebben we een taxi gepakt maar ons hotel. Dit was nog ongeveer een uur rijden. ‘S middags en ‘s avonds zijn we gewoon bij het hotel gebleven.

Maandag zijn we rond 08:00 uur vertrokken naar Shai hills. Dit is een soort wild life/natuur park. Een man van het hotel heeft ons naar het tro tro station gebracht op op de goede tro tro gezet. Ze zorgen hier ontzettend goed voor ons en iedereen helpt ons heel graag!

We werden door een taxi rondgereden door het park, want deze is enorm groot en niet loopbaar. Er waren gelijk al heel veel apen! Verder hebben we zebra’s en antilopen gezien. Om grote wildlife dieren te zien, moet je naar het noorden van Ghana.

Ook hebben we 2 kloven/bergen beklommen, waar we super mooi uitzicht hadden over de savanne.

Dinsdag staat een dagje winkelen op de planning bij west hills mall. Dit missen we na een maand toch ook stiekem een beetje.

Cape Coast

Ons eerste weekendje weg!

We zijn vrijdag niet naar school gegaan, zodat we al in de ochtend weg konden. Het is namelijk ongeveer 4 uur reizen van Akroso naar Cape Coast. We zijn eerst naar Swedru gegaan met de tro tro. Hier hadden we afgesproken met iemand van de organisatie, zodat zij ons kon helpen om de goeie tro tro naar Cape Coast te pakken.

We verbleven bij Oasis beach resort. Een populair hotel onder toeristen en vrijwilligers.

Wij hadden een bungalow. Een rond hutje van klei/steen met een rieten dak. 5 meter verderop stond je op het strand. Heeerlijk!

We hebben ‘s middags eerst geluncht. Een cheeseburger met patat. Ik wist niet dat ik dat zo erg kon missen al na 2 weken alleen maar Ghanees eten. Het smaakte dus erg goed.

De temperatuur is hier ook een stuk beter, omdat je hier de wind van zee hebt.

Daarna zijn we naar Cape Coast castle geweest en daar een rondtour gehad. Bijzonder om te zien. Hier werden vroeger slaven opgesloten door de Europeanen.

Toen we weer bij het hotel waren, hebben we nog lekker even op het strand gerelaxt.

Zaterdag ochtend zijn we naar het Kakum national park geweest. Met een gids gingen we de jungle in en hebben we over de 40 meter hoge touwbruggen gelopen. Heel gaaf om te doen! Je kan over een groot deel van hetregenwoud heen kijken.

De rest van de middag hebben we op het strand gelegen.

‘S avonds hebben we weer lekker pizza gegeten met een cocktail erbij! Ook was er nog een optreden met djembe’s en dansers.

Zondag ochtend hebben we nog bij het hotel en na de lunch gaan we weer terug naar Akroso.

Mee naar de kerk en jarig!

Ons eerste weekend!

Zaterdag zijn Iris en ik samen met een van de gastzussen naar Swedru gegaan. We gingen met de tro tro (het vervoersmiddel om hier te reizen). Het is een klein busje die pas vertrekt zodra hij vol zit. Soms zit je wel met 6 mensen op 4 stoelen. We moesten ongeveer een uur met de tro tro naar Swedru.

We gingen boodschappen halen voor de taart, die een van onze gast zussen ging maken voor m’n verjaardag.

Zondag zijn we voor het eerst mee geweest naar de kerk. We moesten ongeveer 10 minuutjes lopen. Je hoorde van een afstand al veel gezang.

Het eerste uur werd er veel gezongen en gedanst. Wij hebben natuurlijk ook even mee gedanst en dit vonden ze geweldig kon je merken! Het laatste uur werd er veel gepraat in het twi (de taal die ze hier spreken). In totaal duurde het 2 uur.

Eenmaal weer thuis, stonden er al van allerlei bakspullen klaar. We kregen eerst eten (een enorm bord vol met vers fruit).

Heel bijzonder om te zien hoe ze hier bakken. Het was gewoon buiten en er werd beslag gemaakt met een pollepel in een enorme ronde bak.

In totaal hebben we 4 taarten gemaakt, 3 harten van groot naar klein en nog een ronde. Daarnaast hadden we ook nog een stuk of 20 cupcakes. Zowat genoeg voor het hele dorp dus!

Ze hebben een grote oven gestookt op vuur.

Ze is zowat de hele middag nog bezig geweest met roosjes maken van glazuur om de hele taart. Hij is ontzettend mooi geworden en het smaakte ook erg goed!!

Maandag avond hebben er mijn verjaardag gevierd! Er was muziek, taart, sap, champagne en vooral heel veel gezelligheid! We hebben bijna de hele avond gedanst.

Mijn eerste week in Ghana

Hoi allemaal,

Mijn eerste blog vanuit Ghana! Mijn eerste week zit er inmiddels al bijna op en dat ging best snel.

Afgelopen zondag rond 18:30 uur aangekomen in Accra. Goeie vluchten gehad.

We hoefden gelukkig niet zo lang te wachten op onze bagage. Eenmaal buiten en na een tijdje zoeken hadden we onze pick-up gevonden. We moesten nog wel ruim een uur wachten op twee andere meiden uit Zweden, maar er was alleen op het vliegveld al genoeg te zien.

Rond 21:00 uur zijn we naar het hotel gereden. Dat was al een hele belevenis! Groten deels over asfaltwegen gereden, maar ook een stukje binnendoor.. zandwegen met kuilen van soms bijna een halve meter diep. Lekker hobbelig dus.

Mensen liepen overal, langs de weg, op de weg, tussen de 2 wegen in en dan veel ook nog met van alles op hun hoofd. Auto’s en scooters rijden aardig chaotisch door elkaar en toeteren veel naar elkaar. Naar mijn idee zijn er niet echt verkeersregels.

Na een uur rijden komen we aan bij ons hotel. We worden naar onze kamer geleid.

Maandag

Tussen 07:00 en 08:00 uur konden we ontbijten. Soort wit brood met een omelet met groenten erin.

We hebben eerst tot de middag bij het hotel wat uitleg gekregen over het land en de cultuur. Daarna zijn we naar Krokrobite beach gereden. Een prachtig strand met veel palmbomen. Eenmaal aangekomen hebben we eerst geluncht. Daarna kregen we djembe en dans les. Super leuk om te doen! Daarna heerlijk in de zee gezwommen.

Dinsdag

Weer tussen 07:00 en 08:00 uur ontbijten. Daarna werden alle bezienswaardigheden verteld en kregen we les in de taal (twi).

Het was de bedoeling dat we naar de grote markt in Accra zouden gaan. Er waren demonstraties en ze wisten niet hoe veilig het zou zijn, dus dat ging helaas niet door. We zijn toen naar een markt in de buurt geweest. Ook weer een hele belevenis! Veel mensen roepen hoe het met je gaat en ze zijn erg vriendelijk allemaal!

Woensdag

Om 08:00 uur moesten we klaar staan met alle koffers. We vertrokken naar de gastgezinnen. Iris en ik zitten in het zelfde gastgezin en wij werden als eerste weggebracht. Na ruim 2 uur rijden kwamen we aan in Akroso. We werden gelijk ontvangen door onze gastmoeder met een dikke knuffel! Er is toevallig nog een Nederlandse vrijwilligster bij het gezin, dus we zijn met z’n drieën. Het is hier behoorlijk primitief! De douche is een hokje buiten Met een emmer water en de wc is ook een hokje buiten. De deuren zijn van hout en er zitten hier en daar wat spleten.. of te wel, je kunt er redelijk door heen kijken. Even wennen dus, maar het wend!

‘S avonds heeft het flink geregend. Ze noemden het ‘de welkoms bui’.

Donderdag

Onze eerste dag op ons project! We wisten nog niet zo goed wat we konden verwachten. Om 07:00 uur zijn we samen met de buurmeisjes naar de schoolbus gelopen (zo’n 10 minuten lopen). De schoolbus was behoorlijk proppen. Iedereen moest en zal in de bus (8 mensen op 4 stoelen).

Eenmaal aangekomen bij de school, stonden er al heel wat kinderen netjes in rijen. We kregen een rondleiding door alle lokalen en werden voorgesteld aan de klassen.

Ik ga helpen in een klas met kinderen van 4/5 jaar. Vergelijkbaar als groep 1 in Nederland.

De hele school is gebouwd met houten planken. Je kunt dus alles horen en zien van de andere klassen. Dat is best chaotisch!

Vrijdag

Onze tweede dag school! Weer met de schoolbus heen gereden. Ik geef de kinderen engels en creatieve les. Ook kijk ik veel huiswerk na en de les die je gegeven hebt moet je in elk schriftje schrijven om als huiswerk mee te geven.

Iedereen is hier ontzettend vriendelijk en veel voorbijgangers zeggen gedag en vragen hoe het met je gaat. Erg leuk!

Voorbereidingen

Hoi allemaal,

Over een ruime week is het dan eindelijk zo ver! Ik ben druk bezig met alle voorbereiding. Alle vaccinaties, visum, de juiste kleding, etc. Ik heb vandaag te horen gekregen wie mijn gastgezin is en op welke opvang ik aan de slag ga. Ontzettend leuk om te lezen en zo krijg je iets meer een beeld van wat je te wachten staat.

Het gezin bestaat uit 10 gezinsleden. De jongste is 2 maanden en de oudste 76 jaar (om even een beeld te krijgen). Zover ik nu weet over het huis, is dat ik een eigen slaapkamer heb, een pit als toilet en geen douche. Omgekeerde wereld dus! Oh ja en het internet is op 25 km afstand. Dat word afkicken dus . Ik weet daarom ook nog niet hoe vaak ik een blog zou kunnen plaatsen. Je kunt (als je dat leuk vind) je email adres invullen, zodat je een mailtje krijgt zodra ik een nieuwe blog plaats.

Het project is een kinderopvang, basisschool en middelbare school in 1. Deze opvang/school is opgericht voor kinderen die niet naar school konden, omdat daar geen geld voor is. Zo krijgen de arme kinderen ook toegang tot onderwijs. Ik ben blij dat ik hier een bijdrage aan mag leveren.

Komend weekend komen vrienden en familie langs om 'afscheid' te nemen en dan word het tas pakken en gaan! Ik heb er zin in!

Mocht je nog geld willen doneren voor mijn project, kan dat via de volgende link:

Tot zover deze blog en hopelijk tot mijn volgende blog vanuit Ghana.

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!