daniquepater.reismee.nl

Alles over de doneer acties!

Hoi allemaal,

Mijn reis loopt alweer tegen het einde en ik heb de afgelopen maanden heel veel kunnen betekenen, zowel op school als in het gastgezin. Ik ben daar ontzettend blij mee!

Ik had al het een en ander op mijn Facebook geplaatst over de doneer actie, maar aangezien ik alles over mijn reis hier op mijn blog plaats valt dit onderwerp natuurlijk niet te missen! 

Voordat ik naar Ghana vertrok heb ik geld ingezameld voor de school waar ik geplaatst werd. Ik wist dat ik terecht kwam op een hele arme school, dus ik wist zeker dat dit goed gebruikt kon worden. 

Na de eerste 2 weken heb ik samen met de headmaster spullen gehaald voor de school. Ze zijn bezig met het bouwen van extra lokalen. Ze moeten hiervoor zelf bakstenen maken met cement en een ijzeren vorm. Er was maar 1 vorm, waardoor er elke dag dezelfde jongen in zijn eentje in de brandende zon stond te werken. Dit gaat dan natuurlijk niet snel en is ook nog eens enorm zwaar. 

We hebben cement gehaald en 3 extra ijzeren vormen, zodat ze samen aan de slag konden en ze sneller konden beginnen met bouwen. Ondertussen staan er 3 lokalen tot de helft gebouwd! Dit gaat best snel. (Zie foto’s).

Na een maand zijn Julia (een ander meisje op het project en in het zelfde gastgezin) en ik een nieuwe doneer actie gestart. Dit keer, in eerste instantie voor ons gastgezin. Ons gastgezin is ontzettend lief en zorgzaam. Ze zijn erg arm en doordat we echt bij ze wonen, zien we hoe het er in zo’n gezin aan toe gaat. Stromend water is er niet. Ze moeten elke ochtend naar het dorpje lopen om water te halen. Dit dragen ze in grote bakken op hun hoofd. Van dit water moeten dagelijks zo’n 15 personen zich wassen, de afwas doen en van koken. Best veel water dus! 

Hoe makkelijk wij thuis de kraan open draaien waar oneindig schoon water uit komt.. daar moeten we ontzettend blij mee zijn! 

De doneer actie ging razend snel!! Binnen een dag hadden we ons doel behaald. En dat was een waterput aanleggen. Het gezin was zo ontzettend blij toen we ze vertelden dat we ze dat wilden geven. Ondertussen word er nog steeds gewerkt aan de waterput, dus voor het eindresultaat moeten we nog even geduld hebben. 

Het is ook wel een behoorlijke klus kan ik je vertellen.. het gat word gegraven met de hand. Dat gat is inmiddels al wel zo’n 20 tot 30 meter diep. De wanden aan de binnenkant moeten ze helemaal van cement maken, zodat het niet inzakt. Hiervoor worden nu bakstenen gemaakt. Die moeten ook nog allemaal rond zijn en een week drogen. Zodra het helemaal af is, zal ik meer foto’s toevoegen! 

We hadden hierna nog genoeg geld over om nog wat leuks voor de school te betekenen! 

Wij vonden de school een beetje saai.. dus hadden wij bedacht om de school op te vrolijken met verf. De headmaster wilde alleen een crème kleur, wat het eigelijk al was. Toen moesten we wat anders verzinnen, wat ons uiteindelijk tot een nog leuker idee bracht vind ik zelf. Een speelplaats voor de kinderen. In de pauzes en na schooltijd als we moeten wachten op de bus, konden de kinderen niet heel veel doen, omdat er niet echt wat was om mee te spelen..                                            we hebben dit overlegt en dit vond de headmaster wèl een leuk idee! 

Na wat overleggen en het inbrengen van ideeën hebben we samen besloten om schommels, een wipwap en een draaimolen te laten maken. Ook hebben we autobanden gekocht om hier overheen te lopen. Het eindresultaat kan je zien op de foto’s! 

Nog steeds hadden we wat geld over. We hebben op school gevraagd om een lijst te maken met dingen die er nog nodig zijn. Dit was nog een aardige lijst. Van cement en hout voor de lokalen, tot schriften en pennen. 

Omdat ik al een keer cement had gehaald, hebben we ervoor gekozen om van het laatste geld schriften, pennen, potloden, etc. te halen. Dit hebben we 1,5 week geleden gedaan. We hebben in totaal 400 schriften, 200 potloden, 40 kleurkrijtjes en 30 krijtbordjes gekocht. De schriften werden uitgedeeld aan de kinderen, zodat iedereen een nieuw schrift had. Iedereen was zo blij! Ook de kinderen kwamen naar me toe om me te bedanken. En wat ze hier zeggen: god bless you!

Dit was dan alles wat we hier hebben kunnen doen! Ik ben toch wel een beetje trots en vooral ontzettend blij en dankbaar dat ik de kans had om dit te mogen doen voor deze lieve mensen!

Reacties

Reacties

Bertus, Ellen, Mark en Rick

Danique,

Echt superleuk om te lezen wat je allemaal gedaan hebt. De doneeractie vinden we ook geweldig. Je hebt wel veel kunnen doen voor het gastgezin en de school!

Ellen en Roel

Wat leuk om te lezen en te zien. Hard gewerkt nichtje!
Ik heb het verhaal aan mijn collega's Sigrid en Ellen gestuurd. Zij vonden het heel leuk te lezen waarvoor zij gedoneerd hadden.
Heb nog leuke laatste weken, doe onze collega's daar de hartelijke groeten en geef Robert en Margo een zoen.
En neem er zelf ook een hé?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active