daniquepater.reismee.nl

Ouders in Ghana en naar het Noorden • week 12

Zaterdag 20 april heb ik mijn ouders opgehaald van het vliegveld in Accra. Fijn om ze weer te zien!

We hebben in Accra overnacht en zijn de volgende dag naar Akroso gegaan met verschillende tro tro’s. Konden ze gelijk alle hectiek en alles er omheen meemaken.

Eenmaal aangekomen in Akroso, zijn we naar het huis van mijn gastgezin gelopen. Onderweg kwamen we Emma (gastmoeder) tegen. Ze begon te juichen en gaf ons een dikke knuffel. Ook pakte ze gelijk een koffer en tilde die op haar hoofd naar huis. Toen we bij het huis aankwamen rende iedereen op ons af en gaf ons, maar vooral m’n ouders een knuffel en heette ze welkom. Heel leuk om te zien!!

Ook hadden m’n ouders nog spullen mee genomen vanuit Nederland. Schoenen, wat schriftjes en pennen, een kleurboek en kleurpotloden, waterverf, bellenblaas, een speelgoed vrachtwagen, een bal, oude telefoons en een laptop. Ze waren zo ongelofelijk blij en dankbaar! En daar doe je het voor. We hebben nog samen met Francis uit het gezin door Akroso gelopen. Het was pasen, dus feest. Ze waren bij het hotel aan het beach volleyballen. M’n ouders hebben nog leuk mee gespeeld!

Maandag 22 april heb ik ze samen met de headmaster Honesty Academy laten zien. Hier heb ik 3 maanden vrijwilligerswerk gedaan, dus dat is natuurlijk leuk om te laten zien. Ook konden ze dan zien wat er was neergezet met het doneer geld. Voor de school hadden m’n ouders ook nog spulletjes mee genomen. Pennen, heel veel kleurpotloden en een bal.

De rest van de middag lekker bij het huis gerelaxt. Het heeft nog geregend. M’n vader heeft toen nog geholpen met de waterbakken tillen, op zijn hoofd!

Dinsdag 23 april zijn we rond 09:00 uur naar Accra gegaan naar het vliegveld. Onze vlucht naar Tamale (stad in het Noorden) ging om 16:00 uur. We waren aan de vroege kant, dus eerst rustig geluncht. Daarna ingecheckt en door de douane. Om 16:00 uur kwamen ze met de mededeling dat de vlucht werd vertraagt met 3 uur i.v.m. Slecht weer in Tamale. Na een hele poos wachten werd de vlucht alsnog gecanceld..

Vlucht om geboekt, snel een hotel geboekt en een uber naar het hotel genomen.

Onze wekker ging om 4:30 uur. Om 05:00 uur terug naar het vliegveld gagaan en om 06:30 uur ging onze vlucht. Nu ging hij wel! Rond 07:30 uur zijn we geland. Taxi gepakt naar Tamale. Een grote stad met veel mensen en veel verkeer. We hebben even over de markt gelopen en zijn daarna met een tuktuk naar het tro tro station gegaan. Tuktuk’s rijden hier heel veel!

Met de tro tro zijn we naar het stadje Damango gereden. Vanaf hier hebben we een taxi genomen naar Mole national park. Onderweg nog een tussenstop gemaakt bij de Larabanga Moskee. Een hele oude en belangrijke moskee in het dorp Larabanga. In het Noorden zijn veel lemen hutjes met rieten daken. Hier mochten we ook doorheen lopen.

Daarna naar Mole national park gereden. We hebben overnacht bij het Mole motel. Op een hele mooie plek, met uitzicht over de bossen waar de wilde olifanten, krokodillen, luipaarden, apen en nog meer leven. Ook zat er heerlijk een zwembad bij!

We hebben ‘s avonds gelijk een avond safari gedaan in het donker met een groep mensen die we bij het motel hadden ontmoet. We zaten in een open jeep met enorme zaklampen. We hebben 2 uur rond gereden. Veel antilopen gezien, een genetkat en nog wat kleine dieren.

De volgende ochtend hebben we eerst rustig aan gedaan. Gezwommen en wat gerelaxt. Ik zat aan de rand bij het zwembad met wat drinken. Ik dacht dat ik het geluid van een olifant hoorde, dus ben naar de rand gelopen om naar beneden te kijken. Toen zei iemand dat er inderdaad olifanten in het meer aan het zwemmen waren, dus ik ben naar het uitzichtpunt gelopen. Heel gaaf om te zien!

Toen ik me omdraaide zat een baviaan met mijn drinken in z’n hand en dronk het lekker op. Oke, die kan je dus niet laten staan.. haha.

In de middag hebben we weer een jeepsafari gedaan. Dit keer zaten we boven op het dak! We zijn eerst naar beneden gelopen naar het meer, omdat daar olifanten zaten. Ze waren inmiddels uit het water en we stonden op zo’n 10 meter afstand oog in oog met 3 olifanten. Wat is dat mooi en bijzonder! En wat zijn ze enorm groot!!

Daarna vanuit de jeep eerst veel antilopen en bosbokken gezien. Op een gegeven moment ook een aapje en na ruim een uur zag onze gids in het bos een olifant. Iets terug gereden en we zagen ze in de verte. Ze kwamen even later op ons af lopen! Toen stonden ze ineens op zo’n 20/30 meter afstand. Het bleken er 13 te zijn!! Wauw, zo mooi.

Onze laatste dag bij Mole national park.

We moesten er vroeg uit. Om 07:00 uur begon namelijk de wandel safari. We hebben met dezelfde gids als gister 2 uur door het park gelopen. Ook dit keer hebben we olifanten gezien! Ze waren weer aan het zwemmen in het meer. Wij stonden er weer heel dichtbij. Ook lagen er 3 krokodillen op het strandje. Die gelukkig wel op een afstandje!

Om 11:00 uur zijn we met een jeep naar Mognori village gereden. Dit is een klein dorpje met lemen hutjes. We hebben hier met een kano over de rivier gevaren.

De rest van de middag hebben we lekker bij het zwembad gelegen. Er liepen aapjes heel vlak bij en zaten in de bomen. Heel leuk. Ook heeft een baviaan voor de tweede keer m’n drinken gepakt. Dit keer zat ik er wel bij, maar hij pakte het pak gewoon naast me weg.

En dan zit er al weer een week op! Over mijn laatste week komt er ook nog een blog

Lieke, Lia, Elle - team VW

Wat een mooie blog weer. Super leuk dat je ouders op bezoek zijn en dat jullie zo genieten in Ghana! En wat een mooi gebaar, die donaties. Zeker weten dat ze er daar blij mee zijn <3

Ellen en Roel

Wat een geweldige ervaring voor jullie allemaal.
Danique, sterkte met afscheid nemen!
Goede vlucht terug!