daniquepater.reismee.nl

Laatste week in Ghana • week 13

Zaterdag 27 april zijn we vanaf Mole national park met de taxi naar Kintampo gegaan. Dit is een stadje richting het Zuiden en ongeveer 3 uur rijden met de taxi. Eerst onze tassen in het hotel gezet en toen zijn we naar de Kintampo watervallen gegaan. Er zijn 3 plekken waar je een waterval kunt zien. Bij stage 1 was het een mooie waterval, maar niet heel spectaculair. Stage 2 was meer een stroompje en stage 3 was de grote waterval. Die vond ik wel erg mooi!

Je kan zelf door het ‘park’ lopen (dus zonder gids) en bij de grote waterval kan je ook zwemmen! Het was toen wij aankwamen enorm druk. En wij waren de enige blanke mensen, dus ik voelde me ook zo’n beetje een bezienswaardigheid. Iedereen wou met ons op de foto. Maar ook gezellig samen met een groep onder de waterval gezongen over obruni’s en obebini’s (blanke en donkere mensen).We zijn hier tot 17:00 uur gebleven en de rest van de avond bij het hotel doorgebracht.

Zondag zijn we eerst met de taxi naar Boabeng Fiema monkey sanctuary gegaan. Dit is een dorpje waar enorm veel apen leven. De mensen en apen leven hier een beetje samen. Ook als er een aap overlijd, word die netjes begraven met een bordje met de apensoort en datum erop. We zijn samen met een gids het bos ingelopen. Er kwamen al snel apen naar ons toe en sprongen op onze schouders. We hadden wel wat banaantjes en nootjes gekocht. Heel leuk en er waren zó ontzettend veel apen toen we een stukje verder het bos in liepen! Twee verschillende soorten apen: Mona apen en black and white colobus apen.

Hierna zijn we met de taxi naar het tro tro station gebracht in Nkoranza om vervolgens naar Kumasi te gaan. Dit was zo’n 3 uur rijden. We hebben overnacht bij Tumi hostel. Hier heb ik al een keer eerder overnacht. We hebben de rest van de middag/avond lekker rustig bij het hostel doorgebracht.

Maandag 29 april zijn we met de tro tro terug gegaan naar Akroso. Dit was mijn allerlaatste avond bij het gastgezin. We wouden nog een klein feestje maken met muziek, maar de stroom lag er in het hele dorp uit dus dat ging niet door. Desondanks nog wel gezellig buiten gezeten en gekletst.

De volgende ochtend hebben we rustig aan gedaan. Het gezin heeft een soort traditie dat alle vrijwilligers hun Ghanese en gewone naam met verblijf datum op de muur schrijven bij de vlag van je land. Het gezin neemt al 20 jaar vrijwilligers in huis, dus er staan al heel wat namen! Daarna nog wat foto’s gemaakt met het gezin als aandenken. Afscheid nemen voelde gek. Ze hebben zo goed voor me gezorgd 3 maanden lang en voelde echt als familie. Gelukkig bestaat er social media en kunnen we in contact blijven! We zijn met een aantal met al onze bagage naar de grote weg gelopen om vervolgens met de tro tro naar Swedru te gaan. Hier heb ik ook afscheid genomen van Emmanuella (meisje van de organisatie). We moesten 1,5 uur wachten voordat de tro tro vol zat en dus ging rijden. Op naar de laatste paar dagen aan zee!

We sliepen in een rond hutje met rieten dak, met uitzicht op zee. Hij stond nog net niet op het strand. De temperatuur was hier een stuk fijner! Met de wind van zee wat minder warm.

Woensdag 1 mei zijn we naar Cape Coast Castle gelopen. Dit is vanaf het resort 5 minuutjes lopen. We hebben hier een rondleiding gehad. Ik was hier al een keer geweest, maar toch zie en hoor je weer andere dingen.

Donderdag zijn we vroeg op gestaan en met de taxi naar Kakum national park gegaan. Ook hier was ik al een keer geweest (in mijn eerste weekend reizen). We hebben de canopy walk gedaan. Hier loop je over 7 touwbruggen van 60meter hoog door de boomtoppen van het tropisch regenwoud. Blijft gaaf!Daarna hebben we ook nog de hike gedaan. Dit was nog een uur door het bos lopen. We kwamen enorme bomen tegen van zo’n 8 meter breed en 40 meter hoog. De rest van de middag hebben we oo het strand gelegen. Zwemmen lukte niet doordat de golven en stroming te sterk waren.

Vrijdag ben ik samen met m’n moeder naar het stadje Elmina gegaan. Dit was ongeveer 20/30 minuten rijden. We zijn eerst naar Elmina castle gegaan. Ook wel bekend als Saint George castle. Ook dit is een slavenfort, net als Cape Coast castle. Hierna zijn we over de vismarkt gelopen. Ik vond het ontzettend vies en stinken. Overal lagen plasjes water met dooie visjes, krabben of inktvisjes erin. Loop je dan op je slippers. Ook vond ik de mensen hier een stuk minder vriendelijk. Er lagen ontzettend veel boten in de haven. Dat was wel heel mooi! Ook waren ze zelf boten aan het maken. Met de lunch waren we weer bij het resort in Cape Coast. De rest van de middag weer lekker gerelaxt op het strand. De allerlaatste avond in Ghana is aangebroken. Lekker pizza gegeten en een cocktail na.

Zaterdag 4 mei moesten we om 11:30 uur uitchecken. We konden onze bagage gelukkig wel in een kamer stallen, want onze vlucht was pas om 23:55 uur. Nog wel lekker geluncht op het strand.

We zijn om 4 uur vertrokken met de taxi naar het vliegveld in Accra. Het was ontzettend druk op de weg! We hebben over 152 kilometer 4 uur gedaan. Het was echt file rijden, maar ook chaos. Iedereen probeert elkaar in te halen via de vluchtstrook. Ook nog 2 ongelukken tegen gekomen onderweg. Om 20:00 uur waren we op Kotoka international airport. Hier stond mijn gastbroer die in Accra woont op ons te wachten. We hebben samen wat gegeten en toen afscheid genomen.

Na een vlucht van 5,5 uur waren we in Parijs en na een klein uurtje vliegen waren we om 10:30 uur in Amsterdam. Alles ging best snel gelukkig. We waren rond 13:00 uur thuis. Gek om weer thuis te zijn, maar ook wel heel fijn!