daniquepater.reismee.nl

Begravenis en naar Accra

Hoi en welkom bij een nieuwe blog! Het is inmiddels alweer eventjes geleden dat ik wat van me heb laten horen.

Dit kwam onder andere door uitstellen van het reizen in de weekenden door ziekte in de groep.

Zaterdag hadden we een begrafenis van de moeder van onze headmaster op school. Hij had ons persoonlijk uitgenodigd, dus zijn er uiteraard ook heen gegaan. Wel waren we heel benieuwd hoe dat hier zou gaan. We moesten wel in het zwart. Veel mensen droegen ook rood met zwart (dat zijn hier de rouwkleuren). Ook sommigen kleur of wit.. ik weet dus niet of het nou heel veel uitmaakt wat je draagt, maar het meest gebruikelijke: zwart of/en rood.

We zijn met onze gastmoeder richting de begrafenis gelopen. Onderweg werden we opgepikt door de schoolbus, waar onder andere de headmaster ook in zat.

Eenmaal aangekomen, hebben we eerst even buiten gestaan. Het was heel druk. Nog niet veel later zijn we een soort kerk in gegaan en daar zijn we gaan zitten. Er werd muziek gemaakt en gezongen. Daarna werd er veel gepraat in het twi dus daar konden wij niks van verstaan..

Het is hier normaal om geld te geven aan de nabestaanden. Je loopt in een rij, dansend op muziek naar voren en daar staat een bak waar iedereen dan geld ingooit.

Na de tijd zijn we naar het huis van de headmaster gelopen en daar kregen we eten en drinken. Ook krijg je hier bij elk dit soort gelegenheden (dus bijv. Ook bruiloften) een soort goodie bag. Hier zat dit keer nog een keer precies dezelfde maaltijd in.

Wel heel bijzonder om hier een begrafenis mee te maken! Het lijkt hier meer op een feest dan een begrafenis.

Zondag zijn we vertrokken naar Accra. Eerst met de tro tro naar Swedru. Daar hielp iemand van de organisatie in Ghana ons met de goede tro tro vinden naar Kaneshie (een buitenwijk in Accra). Vanaf hier hebben we een taxi gepakt maar ons hotel. Dit was nog ongeveer een uur rijden. ‘S middags en ‘s avonds zijn we gewoon bij het hotel gebleven.

Maandag zijn we rond 08:00 uur vertrokken naar Shai hills. Dit is een soort wild life/natuur park. Een man van het hotel heeft ons naar het tro tro station gebracht op op de goede tro tro gezet. Ze zorgen hier ontzettend goed voor ons en iedereen helpt ons heel graag!

We werden door een taxi rondgereden door het park, want deze is enorm groot en niet loopbaar. Er waren gelijk al heel veel apen! Verder hebben we zebra’s en antilopen gezien. Om grote wildlife dieren te zien, moet je naar het noorden van Ghana.

Ook hebben we 2 kloven/bergen beklommen, waar we super mooi uitzicht hadden over de savanne.

Dinsdag staat een dagje winkelen op de planning bij west hills mall. Dit missen we na een maand toch ook stiekem een beetje.

Robert

Mooi om te lezen en ontzettend leuk dat jullie er zo met z'n drieën op uit trekken. ? ?

Lieke, Lia, Roos & Elle - team VW Travel Active

Twee heel verschillende belevenissen, maar beiden mooi om te ervaren! Zo krijg je weer net een extra stukje Ghana mee. Tof hoor! Super mooie foto's ook Danique.

Ellen en Bertus

Tjonge Danique, wat een indrukken zal je opdoen. Leuk om te lezen. Fijn dat er zo goed op jullie gepast wordt.