daniquepater.reismee.nl

Mijn eerste week in Ghana

Hoi allemaal,

Mijn eerste blog vanuit Ghana! Mijn eerste week zit er inmiddels al bijna op en dat ging best snel.

Afgelopen zondag rond 18:30 uur aangekomen in Accra. Goeie vluchten gehad.

We hoefden gelukkig niet zo lang te wachten op onze bagage. Eenmaal buiten en na een tijdje zoeken hadden we onze pick-up gevonden. We moesten nog wel ruim een uur wachten op twee andere meiden uit Zweden, maar er was alleen op het vliegveld al genoeg te zien.

Rond 21:00 uur zijn we naar het hotel gereden. Dat was al een hele belevenis! Groten deels over asfaltwegen gereden, maar ook een stukje binnendoor.. zandwegen met kuilen van soms bijna een halve meter diep. Lekker hobbelig dus.

Mensen liepen overal, langs de weg, op de weg, tussen de 2 wegen in en dan veel ook nog met van alles op hun hoofd. Auto’s en scooters rijden aardig chaotisch door elkaar en toeteren veel naar elkaar. Naar mijn idee zijn er niet echt verkeersregels.

Na een uur rijden komen we aan bij ons hotel. We worden naar onze kamer geleid.

Maandag

Tussen 07:00 en 08:00 uur konden we ontbijten. Soort wit brood met een omelet met groenten erin.

We hebben eerst tot de middag bij het hotel wat uitleg gekregen over het land en de cultuur. Daarna zijn we naar Krokrobite beach gereden. Een prachtig strand met veel palmbomen. Eenmaal aangekomen hebben we eerst geluncht. Daarna kregen we djembe en dans les. Super leuk om te doen! Daarna heerlijk in de zee gezwommen.

Dinsdag

Weer tussen 07:00 en 08:00 uur ontbijten. Daarna werden alle bezienswaardigheden verteld en kregen we les in de taal (twi).

Het was de bedoeling dat we naar de grote markt in Accra zouden gaan. Er waren demonstraties en ze wisten niet hoe veilig het zou zijn, dus dat ging helaas niet door. We zijn toen naar een markt in de buurt geweest. Ook weer een hele belevenis! Veel mensen roepen hoe het met je gaat en ze zijn erg vriendelijk allemaal!

Woensdag

Om 08:00 uur moesten we klaar staan met alle koffers. We vertrokken naar de gastgezinnen. Iris en ik zitten in het zelfde gastgezin en wij werden als eerste weggebracht. Na ruim 2 uur rijden kwamen we aan in Akroso. We werden gelijk ontvangen door onze gastmoeder met een dikke knuffel! Er is toevallig nog een Nederlandse vrijwilligster bij het gezin, dus we zijn met z’n drieën. Het is hier behoorlijk primitief! De douche is een hokje buiten Met een emmer water en de wc is ook een hokje buiten. De deuren zijn van hout en er zitten hier en daar wat spleten.. of te wel, je kunt er redelijk door heen kijken. Even wennen dus, maar het wend!

‘S avonds heeft het flink geregend. Ze noemden het ‘de welkoms bui’.

Donderdag

Onze eerste dag op ons project! We wisten nog niet zo goed wat we konden verwachten. Om 07:00 uur zijn we samen met de buurmeisjes naar de schoolbus gelopen (zo’n 10 minuten lopen). De schoolbus was behoorlijk proppen. Iedereen moest en zal in de bus (8 mensen op 4 stoelen).

Eenmaal aangekomen bij de school, stonden er al heel wat kinderen netjes in rijen. We kregen een rondleiding door alle lokalen en werden voorgesteld aan de klassen.

Ik ga helpen in een klas met kinderen van 4/5 jaar. Vergelijkbaar als groep 1 in Nederland.

De hele school is gebouwd met houten planken. Je kunt dus alles horen en zien van de andere klassen. Dat is best chaotisch!

Vrijdag

Onze tweede dag school! Weer met de schoolbus heen gereden. Ik geef de kinderen engels en creatieve les. Ook kijk ik veel huiswerk na en de les die je gegeven hebt moet je in elk schriftje schrijven om als huiswerk mee te geven.

Iedereen is hier ontzettend vriendelijk en veel voorbijgangers zeggen gedag en vragen hoe het met je gaat. Erg leuk!

Fabiënne

Ondanks dat we net hebben geskyped, super leuk om te lezen wat je allemaal hebt meegemaakt de eerste week! Wat een andere cultuur zeg, een hele belevenis. We spreken je snel weer Xx

Robert

Geweldig om te lezen hoe je word ondergedompeld in een hele andere cultuur. Het was fijn om je vanmiddag nog even gesproken te hebben en prachtig om te zien wat voor blijheid en energie je uitstraalt. Trots op je xxx

Renate Moes

Heel leuk om te lezen ! War een belevenis ?

Frank en Petra

Hoi Danique,

Wat fijn om te horen dat je een leuke eerste week hebt gehad. Ook leuk om zo mee te leven! Vooral blijven schrijven!
Succes en dikke knuffel!
Groetjes

Oma en opa

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! Een heel fijne dag gewenst. Geniet van de lekkere taart. Liefs oma en opa.

Christa de Vos

Wat leuk Danique!! Ik zie het je zo doen allemaal!! Leuk om je zo te volgen!!
Geniet van deze tijd!! ??

Lieke, Lia, Nicole, Roos & Elle - team VW Travel Active

Wat een leuke eerste blog Danique. Blij om te horen dat de eerste week zo goed is gegaan. Benieuwd naar je volgende avonturen! Veel plezier :)

Ellen en Roel

Hoi lieverd, gefeliciteerd met je verjaardag! Apart om die daar te vieren? Heel leuk om over je belevenissen te lezen en de foto's te bekijken. Roel zei al: we hebben weer een juf erbij in de familie! Heb een mooie tijd. xx

Erik Marisa & Lars

Hoi Danique

Wat leuk om te zien en lezen dat je het naar je zin hebt. Blijf genieten en ga zo door. Groetjes van ons

Naomi.pater

Hey achternaangenootje!

Wat een gave reis en wat een avontuur die je aangaat. Erg dapper en super gaaf!
Heel veel plezier en succes daar! ??